Al servei e-NOTUM s’han definit diferents estats en què es pot trobar una notificació, des que es tramet a la plataforma, fins que és acceptada o rebutjada. Al següent gràfic es detallen tots els estats de les notificacions a l’e-NOTUM:
La descripció de cada estat és la següent:
Estat Registrada
La notificació està en aquest estat quan els documents ja estan carregats i la notificació ja està registrada.
Quan la notificació està en aquest estat e-Notum la dipositarà i crearà l'evidència de dipòsit, passant a Dipositada o bé, si falla el procés, es reintentarà un nombre definit de cops i, si finalment cap acaba correctament, la notificació passa a l'estat Error.
Estat Dipositada
La notificació passa a aquest estat quan s'ha efectuat el dipòsit de la notificació. Només s'arriba a aquest estat a partir de l'estat Registrada.
En aquest estat s'avisa als destinataris de la notificació que han rebut una notificació i que poden accedir a l'aplicació per tal de poder consultar les seves notificacions. Aquesta informació s'envia per correu electrònic i/o via un SMS al telèfon del destinatari.
Si el ciutadà no practica la notificació aquesta es manté en aquest estat durant el temps de vigència de la notificació. En expirar aquest període el sistema rebutja automàticament la notificació creant una evidència de rebuig i la notificació passa a l'estat Expirada.
Quan la notificació està en aquest estat el ciutadà pot decidir acceptar o rebutjar la notificació (només si accedeix a la Dehú).
Estat Acceptada
Aquest és un estat final, que es produeix quan el destinatari accedeix al contingut de la notificació.
En aquest moment, es genera un document que evidencia l'obertura de la notificació per part del destinatari i per tant, la notificació consta com efectuada, i la tramitació pot continuar.
Estat Rebutjada
Aquest és un estat final, que es produeix quan el destinatari decideix rebutjar la notificació de manera expressa o tàcita (només en el cas de notificacions visualitzades a Dehú).
En aquest moment, es genera un document que evidencia el rebuig exprés o tàcit de la notificació per part del destinatari i per tant, s'entén efectuat el tràmit de la notificació, i la tramitació pot continuar.
Estat Expirada
Aquest és un estat final, que es produeix quan el destinatari no ha accedit al contingut de la notificació dins del termini establert per fer-ho i e-NOTUM canvia el seu estat a aquest estat final.
En aquest moment, es genera un document que evidencia l'expiració automàtica de la notificació per part d'e-NOTUM i per tant, s'entén efectuat el tràmit de la notificació, i la tramitació pot continuar.
Estat Error
Arriben a aquest estat les notificacions que han estat involucrades en l'execució d'algun procés del sistema que ha produït repetidament errors.
En aquest estat les notificacions no poden ser acceptades ni rebutjades ni pel ciutadà ni pel sistema.
Estat Anul·lada
Un cop en aquest estat la notificació no pot ser canviada d'estat a un estat anterior.
La notificació arriba a aquest estat quan l'ens que ha generat la notificació demana que aquesta s'anul·li. Hi ha diversos motius que poden motivar l'anul·lació d'una notificació: que aquesta contingui dades errònies, que l'expedient que la motiva ha estat declarat nul, etc.
L'anul·lació d'una notificació es pot realitzar per part d'un usuari amb rol Empleat a través de l'aplicació e-NOTUM del portal EACAT o bé, a través de l'opció d'anul·lació d'integració. A la següent FAQ podeu trobar la guia sobre com anul·lar una notificació.
En el cas de les comunicacions, el cicle de vida és el següent:
Com s’han traduït aquests estats al portal de ciutadania?
Al portal de ciutadania, aquests estats han estat traduïts a un llenguatge planer, més fàcil i entenedor per als usuaris, i tot i que a les evidències figuren els estats descrits anteriorment, al portal de ciutadania es mostren els següents literals:
- Dipositada >> En termini (La notificació està disponible i pendent per ser oberta).
- Acceptada >> Oberta (La notificació ha estat oberta dins de termini, i per tant consta com a realitzada).
- Expirada >> Vençuda (La notificació no ha estat oberta, però consta com a realitzada, perquè ha vençut el termini per fer-ho).
- Rebutjada (expressa o tàcitament) >> Rebutjada (La notificació no ha estat oberta, sinó que ha estat rebutjada expressament, i per tant consta com a realitzada).
Les notificacions en estat «Anul·lada» no poden ser visualitzades des del portal de la ciutadania.