Al servei e-NOTUM s’han definit 5 estats en què es pot trobar una notificació, des que es posa a disposició de l’interessat, fins que és acceptada o rebutjada per aquest***. A la següent taula es detallen tots els estats de les notificacions a l’e-NOTUM, amb la descripció i els efectes jurídics aplicables en cada cas:
Nota sobre estat “practicada”: quan la notificació està configurada amb el check “comparteixen una única notificació” qualsevol dels N destinataris que l’accepti ja farà que aquesta quedi practicada.
Nota***: prèviament a la posada a disposició, la notificació passa per l’estat ¨Registrada”. Abans de dipositar-se, és a dir abans de posar-se a disposició del destinatari, una notificació es registra.
Les notificacions electròniques tenen un estat inicial i un estat final, i el període de temps que transcorre des de l’estat inicial fins a l’estat final està limitat a 10 dies, que és el límit de temps que té l’interessat per accedir al contingut de la notificació, tal i com hem vist en l’apartat on hem explicat les característiques de les notificacions electròniques. El diagrama de flux dels canvis d’estat de la notificació electrònica es mostra a continuació:
Com s’han traduït aquests estats al porta de ciutadania?
Al portal de ciutadania, aquests estats han estat traduïts a un llenguatge planer, més fàcil i entenedor per als usuaris, i tot i que a les evidències figuren els estats descrits anteriorment, al portal de ciutadania es mostren els següents literals:
- Dipositada >> En termini (La notificació està disponible i pendent per ser oberta).
- Practicada >> Oberta (La notificació ha estat oberta dins de termini, i per tant, consta com a realitzada).
- Rebutjada (sense accés o sense acció) >> Vençuda (La notificació no ha estat oberta, però consta com a realitzada, perquè ha vençut el termini per fer-ho).
- Rebutjada (expressa o tàcitament) >> Rebutjada (La notificació no ha estat oberta, sinó que ha estat rebutjada expressament, i per tant, consta com a realitzada).